علت زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان و درمان گیاه

پتوس از جمله گیاهان محبوب و صد البته مقاوم آپارتمانی محسوب می شود با این حال گاهی اوقات ممکن است در نگهداری این گل دوست داشتی با زرد شدن برگها مواجه شوید و از خود بپرسید که در کدام بخش نگهداری گیاه مشکلی وجود داشته که پتوس شما در پاسخ به آن، ناراحتی خود را با زرد کردن برگهایش نشان می دهد.

تغییر رنگ های پوتوس به دلایل مختلفی رخ می دهد که از شایع ترین و یا رایج ترین آنها می توان به تعویض گلدان و خاک این گیاه دوست داشتنی اشاره نمود.

زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان تنها به یک علت اتفاق می افتد و آن، درگیر شدن گیاه با استرس درونی می باشد.

زمانی که شما گلدان گیاه محبوب خود را تعویض می کنید، این امر موجب می شود تا ریشه های گیاه کمی هوا بخورند و برای مدت کوتاهی امکان جذب رطوبت برای آنها وجود نداشته باشد. بنابراین طبیعی‌ست در چنین حالتی مکانیسم دفاعی در گیاهتان فعال شود و گل پتوس شما در پاسخ به این استرس، برگ های خود را زرد کند.

از سویی دیگر زمانی که گلدان پتوس تعویض می شود، فضای بیشتری در اختیار ریشه های گیاه قرار می گیرد و این موضوع بدان معنیست که گل شما مجبور است برای بقای عمر خود، سوخت و ساز بالاتری را نسبت به قبل انجام دهد.

تمامی نکات اشاره شده، مروری مختصر بر دلایل و یا علت زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان هستند با این حال اگر به تازگی گلدان گل محبوب خود را تعویض کرده اید و هم اکنون شاهد از دست رفتن رنگ برگ های گیاه خود هستید، پیشنهاد می کنیم با ادامه مقاله همراه ما باشید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن گیاه خود را پرورش داده و از رشد مضاعف آن در محیط خانه ی خود، نهایت لذت را ببرید.

آیا ممکن است هرس ریشه های آسیب دیده در زمان تعویض گلدان پتوس به گیاهمان آسیب بزند؟

تعویض گلدان پتوس

بله، گاهی اوقات پیش می آید که در زمان تعویض گلدان پتوس، ریشه های آسیب دیده ی گیاه (ریشه هایی که سیاه و قهوه ای شده اند) هرس شوند بنابراین در چنین شرایطی در قدم نخست کافیست که آبیاری اول گیاه با قارچ کش کاربندازیم و آبیاری دوم و سوم آن، با کود اسید آمینه صورت بگیرد.

در قدم آخر پس از استفاده ی کود اسید آمینه جهت جلوگیری از زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان پیشنهاد می شود آبیاری چهارم گیاه با اسید هیومیک و آبدهی پنجم آن، تنها با آب خالی انجام شود تا گل محبوب شما با سرعت هر چه تمام از دوران استرسش عبور کند.

لازم به ذکر است نحوه استفاده از قارچکش ها و کودها بهتر است بنابر توصیه سازنده و یا تولید کننده محصول باشد.

  • چرا ریشه های گیاه پتوس سیاه و قهوه ای می شوند؟

مواردی نظیر آبیاری زیاد و پی در پی و استفاده از خاک نامرغوب، از جمله دلایلی هستند که سبب پوسیدگی ریشه های گیاه پتوس می شوند.

علت زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان در زمانی که ریشه های آسیب دیده هرس نشده اند :

علت زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان

در این روش احیای گل پتوس، نیازی به استفاده از قارچکش و همچنین کود اسید هیومیک نیست و همین که آبیاری اول و دوم گیاه با اسید آمینه انجام شود، برای گل محبوب شما کافی خواهد بود.

همانطور که در ابتدای همین مقاله از سایت بنتا فلاور اشاره شد، تعویض گلدان پتوس به نوعی ایجاد مزاحمت برای گیاه تلقی می شود با این حال در برخی مواقع چاره ای جز این نیست و می بایست گلدان گیاه با توجه به کوچک بودن فضا، برای نجات پوتوس تعویض شود.

آنچه که در تعویض گلدان گیاه و همچنین موضوع این مقاله یعنی علت زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان اهمیت بسیار زیادی دارد آن است که گلدان جدید و یا تازه ی گیاه، تنها دو سایز از فرم قبلی آن بزرگتر باشد.

زیرا استفاده از گلدان بسیار بزرگ برای گل پتوس به معنای آن است که ظرفیت نگهداری رطوبت خاک افزایش یابد و این دقیقا همان نکته ایست که این گیاه محبوب آپارتمانی، با آن سر ناسازگاری دارد.

زمانی که میزان خاک گلدان بیش از ظرفیت لازم باشد، رطوبت بسیار زیادی اطراف ریشه های گیاه را در بر می گیرد که همین امر موجب می شود به واسطه ی چند مرتبه آبیاری نادرست، ریشه های گل به مرور زمان پوسیده شوند و نتوانند در جذب رطوبت و عناصر غذایی موفق عمل کنند.

با در نظر گرفتن تمامی نکات اشاره شده، توصیه می شود در انتخاب سایز گلدان برای گل پوتوس خود سختگیر باشید و همواره از ترکیب کوکوپیت و پرلیت، برای پر کردن فضای گلدان استفاده نمایید.

  • با استفاده از چه کودی می توانیم ریشه های پوتوس را تقویت کنیم؟

به صورت کلی چه در زمانی که ریشه ها هرس شده باشند و در چه وقتی که عکس نکته ی اشاره شده صادق باشد (یعنی ریشه ها هرس نشده باشند)، بهتر است دو ماه پس از مراحل درمانی گیاه از کود 10 52 10 آن هم به صورت کاملا رقیق شده، برای تقویت ریشه های گل پوتوس استفاده نمود.

آیا پس از تعویض خاک پوتوس نیازی هست از اسید آمینه استفاده کنیم؟

دلیل زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان

بله، تعویض خاک هم مانند تغییر گلدان، برای گیاه حس خوشایندی به دنبال ندارد و ممکن است بر اساس ژنتیک مختلف واریته های گیاه پتوس، پس از تعویض خاک هم با زرد شدن برگ های گیاه خود مواجه شوید.

از این رو و در راستای بررسی دلیل زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض پیشنهاد می شود اگر به تازگی خاک گلدان گیاه خود را تعویض کرده اید و یا اینکه در آینده ی نه چندان دور قصد تغییر آن را دارید، حتما آبیاری اول گیاه را با کود اسید آمینه و آبیاری دوم آن را با قارچکش های همه کاره انجام دهید تا مشکل استرس گیاه درمان و خاک به خوبی ضدعفونی شود.

لازم به ذکر است برای اثر بخشی بیشتر اسید آمینه شما همراهان گرامی سایت بنتا فلاور می توانید کود مذکور را سوای ریختن در آب آبیاری گیاه، روی برگ های گل پوتوس نیز محلول پاشی نمایید.

بهترین غلظت جهت محلول پاشی اسید آمینه روی برگ های پتوس آن است که به اندازه ی یک دوم قاشق مرباخوری از کود مذکور داخل یک لیتر آب حل و سپس روی برگ های گیاه با فاصله ی 40 سانتی متری، اسپری شود.

خرید گیاه پوتوس بدون تعویض گلدان و خاک

گاهی اوقات ممکن است شما گیاهی را خریداری نمایید که با توجه به زیبایی و دیگر ویژگی های آن، تمایلی به تعویض خاک و گلدانش نداشته باشید.

در چنین حالتی تنها کاری که شما عزیزان می بایست انجام دهید آن است که شرایط محیطی (نور، دما و رطوبت) را برای گل محبوب خود فراهم کنید تا تغییر محل نگهداری، هیچ آسیبی به آن وارد نکند.

از سویی دیگر اگر احتمال می دهید فراهم کردن شرایط محیطی برای گیاه در روزهای اول کمی دشوار است، توصیه می شود حتما تا زمانی که تمامی جوانب ایده آل شود، آبیاری اول تا پنجم گل محبوبتان را با ترکیب اسید آمینه و هیومیک انجام دهید.

زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان و آبیاری اصولی گیاه

زرد شدن برگ پتوس

همانطور که قبلا در مقاله ی نگهداری گل پوتوس در منزل به آن اشاره کردیم، بهترین زمان برای آبیاری این گیاه محبوب آپارتمانی وقتی است که سطح خاک به اندازه یک نیم بند انگشت خشک شده باشد.

از سویی دیگر به عنوان نکته ی تکمیلی این را هم باید اضافه کنیم که بهترین روش آبیاری گل در راستای بررسی علت زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان در این مقاله آن است که در زمان آبدهی به خوبی کل خاک خیس و حتما به اندازه ی صد الی دویست سی سی آب اضافی، از پایین گلدان خارج شود.

با در نظر گرفتن اصول آبیاری پوتوس به این نتیجه می رسیم که هیچکس نمی تواند زمان دقیقی را برای آبدهی این گل محبوب آپارتمانی پیشبینی کند در نتیجه، از شما همراهان گرامی تقاضا داریم که یک روز درمیان رطوبت سطح خاک را با توجه به تغییرات فصلی و همچنین استفاده از سیستم های سرماساز و گرماساز، بررسی نمایید تا گیاه شما تنها و تنها در صورت لزوم آبیاری شود. 

کلام آخر: 

با رعایت تمامی نکات اشاره در این مقاله به جرات می توان گفت علت زرد شدن برگ پتوس بعد از تعویض گلدان جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا این گیاه به آسانی با شرایط محیط خانه سازگار شده و در مواجهه با تنش های استرس زا، پاسخ مناسبی از خود نشان می دهد.

با این حال اگر شما همراهان گرامی سوالی در ارتباط با دلایل و یا علت زرد شدن برگ های گیاه خود پس از تعویض خاک و گلدان دارید، می توانید از طریق کامنت و یا شماره های درج شده در سایت، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.